FR-juniorroer vinder sjællandsmesterskab

05/12/2022

Fredensborg Roklub har fået en ny Sjællandsmester i den kun 13-årige Amalie Thai-Drexel. Sidste weekend i november blev hun en sikker vinder i U14-klassen i årets første indendørs konkurrence. På tre minutter roede hun 774 meter, 11 meter mere end nummer to og 20 meter over hendes egen hidtidige rekord.

”Det er virkelig en velfortjent sejr til vores hårdt arbejdende Amalie – godt kæmpet”, siger hendes personlige træner Madeleine Felthaus. ”Vi er rigtig tilfredse med resultatet og glæder os til at se, hvad resten af sæsonen bringer”.

Amalie, der startede i FR som 12-årig i foråret 2021, er ikke kommet sovende til resultatet. Hun træner to gange om ugen i Fredensborg, to gange om ugen i Bagsværd Roklub, hvortil kommer styrketræning – og går for øvrigt også til fodbold.

I Fredensborg har hun fået en personlig træner i Madeleine Felthaus, der er med hende alle dagene, i to singlescullere om sommeren og i ergometeret om vinteren, ligesom hun følger hende til alle konkurrencer. Madeleine er 21, og har selv tidligere været konkurrence-roer, både i Danmark og i Frankrig. Hun er stadig på vandet 20-25 timer om ugen – ”det kan man ikke holde sig fra, når man først er startet”, som hun siger, men koncentrerer sig primært om at hjælpe Amalie frem.

Amalie trænede tidligere med de øvrige ungdomsroere, men træner i dag primært alene sammen med Madeleine. På den vis kan hun bedre opfylde sine ambitioner.

Tillykke til Amalie!

Billede 1 af 4