Coastal rowing er en relativ ny form for roning, der foregår på havet langs kysterne. Bådene roes med scullerårer og er konstrueret med en åben hæk, således at det vand, der kommer ind, kan løbe ud igen. Samtidig er bådene meget sødygtige og således kan de roes selv i meget hårdt vejr og store bølger. Bådtypen er i stærk fremmarch i kystklubberne og vil nok mange steder erstatte inriggeren, idet den er sjovere og lettere at ro og samtidig koster betydeligt mindre. Bådtypen fås i 1x, 2x og 4x med styrmand. Bådene er meget stabile og kan roes af alle, som kan ro gig- eller outrigger materiel.
Torsdag 15 – lørdag 17 august deltog Fredensborg Roklubs herrer i 4x ved sjette VM i coastal rowing i Helsingborg. Peter fik overtalt undertegnede, Alf og Kim samt Svaage som styrmand til at stille op til VM! Med en gennemsnitsalder på ca. 60 år var vi helt sikkert det ældste hold, så vi måtte satse på at vores mangeårige erfaring kunne give os nogle fordele
Selve kaproningen foregår ligesom en kapsejlads. Alle både prøver at placere sig bedst muligt ved startlinjen lige inden starten går (ikke helt let i bølger, vind og strøm). Efter startskuddet gælder det om at komme i god position til første vendebøje og så holde føringen rundt om de efterfølgende bøjer på en rute, der typisk er 3-6km. På det åbne hav har vind og strøm stor betydning, og man kan hurtigt komme til at ligge forkert ved starten eller ro en omvej, hvis ikke man har en erfaren styrmand.
Bøjerne og de andre både må ikke røres undervejs, og der tildeles straftid, hvis dette sker. Kaproningen afsluttes (nogle gange) ved at man ror båden op på stranden for fuld fart og derefter hopper én roer ud og løber ca. 200m til mållinjen – først da er holdet i mål. Det med at løbe på stranden er særlig hårdt, når man lige har roet 6km og det sker ofte, at placeringer skifter plads her – eller som det skete for DSR’s damer – de fik guldet fordi løberen på den førende franske båd hoppede ud for tidligt og kom helt under vand! Så alt kan ske i coastal rowing!
Da FR ikke (endnu) råder over coastal både måtte vi leje en – og vi fik tildelt en spritny båd. Torsdag var træningsdag, hvor vi kunne disponere over båden et par timer og få den testet af på vandet. Alf og Kim havde aldrig siddet i sådan en båd før, så det var fint lige at prøve inden vi skulle stille op til VM
Fredag var der indledende heats på en 4km rute. I mændenes 4x var der 21 hold, som blev fordelt i 2 heat. De 8 hurtigste både fra hver heat gik videre til A-finale, mens de resterende måtte kæmpe om sidstepladserne i en B-finale. Vores mål var selvfølgelig at komme i A-finale, men jeg må indrømme at det så svært ud, når vores konkurrenter var unge – meget store – knægte fra Rusland, Ukraine, Frankrig, Italien, Tyskland m.fl. Nå, men vi fik vejet Svaage, så dommerne kunne være sikre på, at vores styrmand vejede mindst 50kg og en time før start kunne vi indskrive os til løbet.
Det blæste væsentlig mere end torsdag og lige inden starten gik kom en italiensk båd til at ligge på tværs foran os – det var selvfølgelig ikke optimalt, men Svaage sikrede os alligevel en rimelig start. Ved den første vendebøje kæmpede vi hårdt om pladsen med en italiensk båd, og det endte med at vi baskede årer i vild kamp om at komme forrest – vi kom ud af kampen som den førende båd, men ved anden og tredje bøje kom vi igen i tæt fight og årebasken med italieneren – og vandt igen… Da vi rundede den næstsidste bøje lå vi foran med et par bådlængder, men måtte ved den sidste bøje erkende, at italienerne var stærkere og vi kunne ikke holde dem.
Selv om jeg løb alt hvad jeg kunne de sidste 200m vandt de med 10 sek. Således sluttede vi som nr. 10 ud af 10 både i vores heat, men vi var næsten sikre på at italienerne måtte have fået straf tid for deres aggressive adfærd (de ror ligesom de kører bil!). Og der var også noget med en båd, der lå på den forkerte side af startlinjen, da startskuddet gik – så der var stadig håb om en A-finale. Og rigtig nok – italieneren fik 3 minutter straf og Ukraine, som lå forkert ved starten, fik 2 minutter straf. Dermed fik vi en 8 plads og så var vi i A-finalen. Så kunne vi godt tillade os at drikke lidt øl og vin den aften og more os over dagens infight med italienerne – hvilket vi gjorde i Helsingborg roklub. Jeg skal hilse og sige at de har 8 forskellige fadøl og et større antal single malt whisky i baren… Skammeligt at vi er kommet SÅ langt bagefter svenskerne..?
Lørdag vågnede vi op til silende regn, og vi blev inde i varmen på hotellet indtil et par timer før starten på A-finalen kl. 12.50. Heldigvis stilnede regnen af. Mændenes A-finale på 6 km var dagens største løb med 16 både og 80 roere til start, det skulle nok blive interessant! Vi vidste på forhånd at det ville blive meget svært at følge med, men vi måtte hænge på så godt som muligt. Starten gik og 16 både kæmpede vildt i bølgerne og så lød signalet for tyvstart – alle både tilbage og 10 minutter til ny start. Denne gang var der ikke problemer og vi fik en god start og lå på en 15. plads indtil første bøje, hvor vi måtte vige pladsen. Halvvejs igennem løbet råber Svaage at en båd ligger stille – vi passerede dem, et italiensk hold, åbenbart med problemer – de kom ikke tilbage i løbet.
Resten af løbet lå vi ca. 10 åretag bag næstsidste båd, men kunne desværre ikke indhente denne, selv ikke med min formidable sprint på stranden!
Danske resultater, B-finaler:
W2X – Skovshoved – placering : 1
M1X – DSR – placering : 5
M1X – Helsingør – placering 6
M2X – Skovshoved – placering : 7
M2X – Ishøj – placering : 11
M2X – DSR – placering : 16
W1X – Skovshoved – placering : 2
W1X – Helsingør – Placering : 3
Danske resultater, A-finaler:
M4X – Fredensborg – placering : 15
W4X – DSR – placering : 1
Yderligere information:
http://www.roning.dk/da/Nyheder/2013/August/Coastal%20VM%20gukd.aspx
Se hvordan DSR pigerne (i blå båd) løb med guldet:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151613770857358&set=vb.227406037386662&type=2&theater
Således blev vi nr. 15 på verdensranglisten! Det var en fantastisk
sjov og anderledes ro-oplevelse. Det kan varmt anbefales at prøve,
f.eks. til Danish Open d. 7/9 i Århus – hvor der også er løb for unge og
50+ :
http://www.aarhusroklub.dk/component/ohanah/danish-open-coastal-rowing-regatta-2013-1
Nu må vi så se hvornår Fredensborg får sin første coastal båd! Med det blæsende vejr vi har kunne det være en god mulighed at komme ud med en båd, der kan klare alt (men man bliver våd!).
Bjørn Andersen
Gurre, 22/8 2013